torsdag 13. mai 2010

Anmeldelse Sovereign

Tittel: Sovereign
Forfatter: C.J. Sansom
Forlag: Pan Books
ISBN: 978-0-330-43608-3
Sider: 660
Denne boken er også oversatt til norsk med tittelen Monark
og utgitt på Forlaget Press.

HANDLINGEN I SOVEREIGN

Sommeren 1541 blir et komplott mot den britiske trone avslørt.
Den samme høsten legger Kong Henrik VIII ut på en spektakulær ferd nordover for å være tilstede ved underkastelsen av hans rebelske undersotter i York.

Shardlake og hans assistent, Jack Barak, er allerede på plass i York. Samtidig med sitt arbeid som advokat og bistand til de lokale sakene som skal føres foran Kongen, har Shardlake også litt ufrivillig påtatt seg et spesial oppdrag fra Erkebiskop Cranmer. Et oppdrag som går ut på å sikre velferden til en viktig men farlig konspiratør/fange som skal returneres til London og forhøres i The Tower.

Mens de venter på Kongens ankomst blir en lokal glassmester myrdet, Shardlake blir raskt involvert i mysteriet og det ser ut til at mordet ikke bare har forbindelse til fangen/konspiratøren i York men også til selve Kongefamilien. I tillegg kommer Shardlake og Barak over en boks med hemmelige og sensitive dokumenter med informasjon som sår tvil om legitimiteten av den kongelige blodslinje - en hemmelighet så farlig at den kan bringe enhver som kommer i befatning med den til The Tower og i døden, inklusive Shardlake…

----------------------------------------------------------------------------------
HVA JEG MENER:
Jeg valgte å lese den tredje boken i Shardlake serien på engelsk siden den norske oversettelsen ikke var særlig bra. OG det er jeg virkelig glad for at jeg gjorde. Språket er levende og har en god flyt. Så kan du lese engelske bøker anbefaler jeg at du leser disse bøkene på original språket.

Handling er som vanlig spennende og tar gjerne uforutsette vendinger. Det er også i denne boken en god blanding av fiksjon og sannhet og når vi blander en dose med myten om Merlin inn i det hele, da er det historisk krim vi snakker om.

Bokens 660 sider er i det meste laget, det kunne nok greit blitt kuttet ned på side antallet MEN det gjør også historien forskjellig fra ”vanlig” krim, at alle små tingene, hverdagslighetene også får plass.

Det som var veldig artig med denne utgaven, var på slutten av boken kommer det historiske noter. Her for vi kjenneskap til hva som har vært sannheten i denne boken, hva som er fiksjon og hva som er myter. Jeg må si det var enkelte ting jeg ble tatt litt på sengen av, for dette trodde jeg aldri kunne ha noen rot i sannheten men det kan det være.

Terningkast 5.

Her kan du lese mine anmeldelser av de to første bøkene i serien om Shardlake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar