fredag 5. november 2010

Drømmer blir oppfylt på slutten av livet. Anmeldelse Mofongo

Tittel: Mofongo
Forfatter: Cecilia Samartin
Oversatt til Norsk: Kirsti Øvergaard
Forlag: Juritzen forlag
ISBN: 978-82-8205-073-9
Sider: 366






HANDLINGEN I MOFONGO:

Sebastian drømmer om å løpe raskt over fotballbanen med ballen foran bena for så å legge den til rette slik at han kan skyte ballen i øverste hjørne av målet. Publikum blir ellevilt og jubler høyt mens de roper ut navnet til Sebastian.
Sebastian er født med en hjertefeil som gjør at han ikke kan anstrenge seg, så han sitter på benken under piletreet og ser på de andre barna leke.
Etter skoletid går han alltid hjem til sin bestemor abuela Lola men en dag finner han henne liggende urørlig på gulvet.
Når Lola kommer hjem fra sykehuset er hun helt forskjellig fra den bestemoren Sebastian kjente. Istedenfor å sitte å se på de gamle bildene på veggen er hun nå i full aktivitet.
Hun lager mat!
Så hver dag etter skoletid lager Lola og Sebastian de nyligste retter. Mat som fører familien sammen igjen.


HVA JEG MENER:

Dette er en flott fortelling om samholdet mellom barnebarn og bestemor. Hvordan de to hjelper og støtter hverandre i hverdagen. Dette er også historien om en familie hvor ulike problemer har splittet dem og hvordan de kommer sammen igjen.

Jeg vil også nevne at Sebastian har rot i virkeligheten da forfatteren Cecilia Samartin kjente Sebastian personlig.

Språket i boken er helt greit men det er historien som gjør boken verdt å lese.
Drømmer blir oppfylt på slutten av livet for Lola og Sebastian.

Terningkast 4

3 kommentarer:

  1. Så mye du leser! Denne boken høres fin ut. Bare det ikke er for mye matoppskrifter? De hopper jeg alltid over, jeg er ikke så god på å lese sånt....Jeg ser på bildene i kokebøkene jeg ;)

    SvarSlett
  2. Det blir en del lesing, men jeg har perioder. Perioder hvor jeg leser mye og perioder hvor jeg har en ved sengen i tilfelle jeg ikke får sove.
    Det er en del matprat i Mofongo men ikke rene oppskrifter, de finnes i en egen kokebok som ble utgitt med boken.

    SvarSlett
  3. Hei
    Mye spennende å lese i bloggen din. Du har fått en award av meg.

    SvarSlett