søndag 10. juli 2011

Historisk krim, mordgåter og Immanuel Kant. Anmeldelse av Critique of Criminal Reason.

















Tittel: Critique of Criminal Reason
Forfatter: Michael Gregorio
Forlag: Faber and Faber, 2006
ISBN: 978-0-571-23290-1
Sider: 401



HANDLINGEN I CRITIQUE OF CRIMINAL REASON:

Boken er historisk krim med den unge embetsmannen Hanno Stiffeniis i spissen.
Stiffeniis blir sendt bud på for å løse en rekke mord i Køningsberg, Prøysen. Fire mennesker er drept og det ser ikke ut til at dette er slutten for morderen.

Spenningen er høy i Køningsberg, terroren blant befolkningen pga mordene men også trusselen om at Napoleon vil invadere.

I denne tidlige fasen av opplysningstiden tar Stiffeniis i samarbeid med en av tidenes største filosofer Immanuel Kant i bruk nye metoder på å løse gåten rundt mordene.

HVA JEG MENER:

Endelig har jeg funnet en ”ny” forfatter av historisk krim. Navnet hans fant jeg da jeg skulle skrive om C.J. Sansom på denne bloggen og Sansom anbefalte denne boken.

Språket er godt og historien bygger seg opp etter hvert, dette er ikke krim i raskt tempo.

Det meste av boken er fiksjon, det historiske dreier seg om det tidligere landet Prøysen og dets levevilkår på 1800-tallet men også tiden rett før Napoleon invaderer Prøysen.

Dette er krim etter min smak og jeg anbefaler boken. Liker du C.J. Sansom bøker om Shardlake vil nok også like bøkene om Stiffeniis. Dessverre er Michael Gregorio ikke oversatt til norsk men jeg håper et norsk forlag vil plukke opp bøkene hans og oversette dem.

Bøker utgitt i Stiffeniis serien:

Critique of Criminal Reason
Days of Atonement
A visible Darkness
Unholy Awakening

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar