lørdag 31. juli 2010

En annerledes bok, en formidabel historie. Anmeldelse av Brente Skygger

Tittel: Brente Skygger
Original tittel: Burnt Shadows
Forfatter: Kamila Shamsie
Oversatt til Norsk: Linn Øverås
Forlag: Gyldendal, 2010
ISBN: 978-82-05-38628-0
Sider: 389




HANDLINGEN I BRENTE SKYGGER:
Vi følger to familier over tre kontinent. Fra atombomben i Nagasaki til ringvirkningene etter 11 sept.

Brente skygger gir en annen vinkling på historiens gang enn det vi er vant til.
Den lærer deg om overlevelse.

Den handler om at det vi unge i dag ser på som grusomme nye hendelser er for de som har levd en stund kun en ny dag med ikke uvanlige hendelser.

For å oppsummere bokens handling, synes jeg denne dialogen fra boken sier det meste.

”Hva skjer i verden?”
”Den siste brannen er nesten slokket.” Kim pekte mot det ruvende tomrommet utenfor og gikk å satte seg i sofaen.
”Det der er ikke verden, det er bare nabolaget,” sa Hiroko skarpt.
Kim hevet øyebrynene.
”Akkurat,” sa hun ironisk. ”Bare en liten bråtebrann nede i gata.”


HVA JEG MENER:
Jeg elsker denne boken, når første side var lest kunne jeg ikke legge den fra meg. Boken gjør at du vil tenke annerledes på verdens begivenheter og folk.

Terningkast 6.

Fra Bokomslaget:
Nagasaki 9 august 1945. Hiroko Tanaka er tjueen år gammel og dypt forelsket i mannen hun skal gifte seg med, Konrad Weiss. Da atombomben faller, tilintetgjøres alt Hiroko kjenner. Det eneste som er igjen, er de fugleformede brennmerkene på ryggen –en konstant og smertefull påminnelse om alt hun har mistet.

Brente skygger er et stort og gripende drama som krysser generasjoner, kulturer og kontinenter. Mellom atombomben over Nagasaki i 1945 og angrepene på World Trade Center i 2001 transporteres leseren fra det ene krigsherjede landskapet til det andre; fra koloniherrenes herskapsvillaer til storbyens slumområder, den afghanske ørkenens treningsleir og de rikes utsikt over Manhattan.


Flere synspunkter om boken finner du på Bokelskere.no.

6 kommentarer:

  1. Denne står i hyllen min og venter på å bli lest :) Bokinspirator Liv Gade likte også denne, har jeg sett.

    SvarSlett
  2. For en fantastisk blogg du har! Dette er jo bare toppen av lykke for meg - å kunne lese anmeldelser av bøker jeg har på planen. Har du lest "Noen kjenner mitt navn" av Lawrence Hill? Den anbefaler jeg deg. Tror du vil like den. Cecilie

    SvarSlett
  3. Hei Cecilie, takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg har ikke lest Noen kjenner mitt navn, men den står i bokhyllen min og venter;)

    SvarSlett
  4. Jeg har sendt videre en bloggutfordring til deg: http://beatelill.blogspot.com/2010/08/bloggutfordring.html

    SvarSlett
  5. Da skal jeg ta meg en kikk på den Beatelill

    SvarSlett