tirsdag 10. august 2010

Debutroman med historisk sus. Anmeldelse av Barnepiken

Tittel: Barnepiken
Original tittel: The Help
Forfatter: Kathryn Stockett
Oversatt til Norsk: Monica Karlsen
Forlag: Cappelen Damm, 2010
ISBN: 978-82-02-30713-4
Sider: 496




HANDLINGEN I BARNEPIKEN:
Handlingen foregår i Mississippi, første halvdel av sekstiårene. Boken handler om forholdet mellom afro- amerikanske hushjelper og de hvite fruene de arbeider for.

Frøken Skeeter kommer hjem fra College og finner at familiens husehjelp og hennes nære fortrolige ikke lengre er å finne i hjemmet. I hennes søken etter sannheten om hva som skjedde med den tidligere husehjelpen åpner hun øynene og ser hvordan hennes venninner som nå er fruer behandler sine hushjelper.

Med hjelp av Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters beste venninne, begynner hun å avdekke sannheten om hushjelpens hverdag i de hvite hjemmene men også sannheten om familiens tidligere husehjelp.


HVA JEG MENER:
Boken tar opp et viktig poeng. Hushjelpene og barnepikene er barnas fortrolige når de er små men når de vokser opp blir de akkurat like sine foreldre i sine holdninger.

Skal du lese om borgerettighetens kampene i USA på seksti tallet ville jeg valgt en annen bok –en dypere og mer grundig. Denne blir lett overfladisk.
Men det skal sies at boken er godt skrevet og historien er underholdene, delvis trist men kampånden er der.

Jeg hadde ingen problemer med å lese denne boken fra perm til perm men jeg tror nok ikke dette er en bok som jeg vil feste seg på minnet.
Jeg vil allikevel anbefale boken da personkarakteristikkene er knakende gode i denne romanen med en tidløs og universell historie.

Fra Bokomslaget:
Barnepiken beskriver forholdet mellom svarte hushjelper og deres hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. Tjueto år gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer. Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres.

Barnepiken er en tidløs og universell historie som får deg til riste på hodet i vantro, men også le høyt. Romanen er rørende, trist, morsom og lærerik - en bok som både varmer og skjærer deg i hjertet på en gang.

1 kommentar:

  1. Flotte bokanmeldelser :-)
    Ser at du likte "Smaken av eplekjerner" bedre enn jeg gjorde. Det er det som er så flott med bøker og bokanmeldelser - vi liker og legger vekt på forskjellige ting. Jeg synes det er veldig moro å se hva andre liker / ikke liker ved bøker som jeg også har lest. Og så er det jo så mange flotte boktips å få ved å lese bokblogger :-) Må legge til "Barnepiken" på min "må leseliste" :-)

    SvarSlett