tirsdag 6. april 2010

Anmeldelse Aldri Alene

Tittel: Aldri Alene
Original Tittel: The Girls
Forfatter: Lori Lansens
Oversatt til Norsk: Bente Klinge
Forlag: Juritzen Forlag
ISBN: 978-82-8205-076-0
Sider: 406

Utgis på norsk 13 april 2010.
Boken har jeg mottatt fra Juritzen forlag



Boken Aldri Alene handler om tvilling søstrene Rose og Ruby. De er sammenvokst i hode (craniopagus-tvillinger) og deler en vital blodåre som gjør at de ikke kan skilles.
Dette er selvbiografien til Rose med innlegg av søsteren Ruby, siden de er sammenvokste synes Rose at Ruby skal delta i historien siden de lever sammenvokst.
Moren deres som er ganske ung kommer til sykehuset for å føde barnet sitt, hun er ikke spesielt interessert i det som foregår og rømmer sykehuset så fort som mulig uten mest sannsynlig å se tvillingene. Lovey som blir tanten og ”moren” til tvillingene arbeider som sykesøster på sykehuset og er den som mottar dem. Hun finner raskt ut at hun vi gi barna en normal oppvekst og tar med seg Rose og Ruby hjem. Sammen med sin slovakiske ektemann Stash, lar de jentene vokse opp sammen med dem på gården. Barna er ganske forskjellige, Rose liker å skrive og følge med på hockey mens Ruby liker kjærlighetsfilmer, kjendiser og nøytral indianerne.
Aldri Alene handler om søstrenes liv, det å dele livet med en annen uten aldri å få være for seg selv, den handler om kjærlighet, vennskap og utfordringer. Det å leve et annerledes liv.

”Å være så annerledes fører selvsagt til at andre
opplever en som fremmed,
men det har også vært
fascinerende, og en unik mulighet, synes jeg,
til å observere vår generasjon uten
fullt og helt å ha tatt del i den.”
Det tok meg noen uker å komme igjennom boken, det skal også sies at selvbiografisjangeren aldri helt har fascinert meg. Den tok seg derimot opp i andre halvdel, da boken ble mer fiksjon eller historien gikk mer innpå hvordan Rose og Ruby mestret livet sammen men hver for seg.

Etter å ha gjort research på forfatteren Lori Lansens virker det mer som hennes egen selvbiografi gjennom Roses sin fortelling, i innlegget jeg gjorde om forfatteren her på bloggen kommer det også frem at hun benyttet Chatham som bakgrunn for hennes bøker men på meg virker det mer som om hun benytter copy/paste på Chathams historie enn kun å benytte den som et bakgrunnsteppe. Samtidig ser jeg at forfatteren kommer krypende gjennom teksten med å beskrive termene og vanskelighetene innen forfatterskapet som til dels er en artig twist i historien.
Karakteren Ruby er mer troverdig, hun bringer fremdrift og nåtid inn i historien som er på over 400 sider. Denne boken kunne til fordel vært kuttet ned på sideantallet. Språket skal jeg ikke gå inn på da manuskriptet jeg leste ikke var korrekturlest. Jeg synes allikevel det var en lett lest bok, temaet er interessant og du blir oppriktig glad i Rose og Ruby. Jeg så dem til tider ikke som sammenvokste men som to individer men de fleste gangene var de sammen. Jeg hadde også problemer til tider å finne ut hvem av søstrene jeg nå leste om og måtte bla meg tilbake.

Så er spørsmålet om jeg likte boken eller ikke; svaret blir at jeg vet ikke og dette har jeg grunnet på i to dager nå. Dette er definitivt ikke noen bok som jeg vil huske eller komme opp på listen over favoritt bøker. Den er heller ikke dårlig i den forstand. Tror jeg vil legge meg på en treer ut av seks. Midt på treet altså.

MEN:
Jeg kan ikke annet enn å undre om dette er Lori Lansens selvbiografi, dosert med Chathams historie og en sprut fiksjon med en vri på at det er sammenvokste tvillinger som høyst sannsynlig er påvirket av dokumentaren til de eksisterende amerikanske siamesiske tvillingene Lori og Reba Schappell?

Vil du vite hva andre syntes om boken gå inn på siden:
http://bokelskere.no/bok/aldri-alene/221296/
http://bokelsker.wordpress.com/2010/03/13/aldri-alene-lori-lansens/
http://natalienormann.blogspot.com/2010/03/aldri-alene-bokanmeldelse.html

1 kommentar:

  1. Fikk ikke så veldig lyst til å lese denne kjente jeg.

    SvarSlett