søndag 10. april 2011

KATE MORTON



“Når jeg var liten, gjemte jeg meg alltid for å lese. Det var så tilfredsstillende å lese at jeg hadde på følelsen av at det på en eller annen måte kunne være ulovlig”

Kate Morton ble født i 1976 i Berri, Sør Australia. Hun er den eldste av tre søstre og familien flyttet flere ganger før de slo seg ned i Tamborine Moutain. Der gikk hun på en liten landsbyskole og benyttet fritiden på å oppfinne nye leker sammen med hennes søstre. Hun likte å lese fra en tidlig alder og hennes favoritt forfatter var Enid Blyton. Det var mysterier og hemmeligheter som opptok tankene hennes og gjorde at hun lå våken om natten enten ved å lese eller å skrive selv.

Senere studerte Kate tale og drama ved Trinity College, London og tok et sommer kurs i Shakespeare ved Royal Academy of Dramatic Art, London. En tid trodde hun at hennes fremtid lå i teateret men en dag stod det klart for henne at det ikke var å stå på scenen hun elsket. Det var ordene.

Selv om hun alltid hadde skrevet, hadde det ikke gått opp for henne før nå at bøker faktisk var skrevet av virkelig mennesker. Hun satte seg seriøst ned og skrev to manuskripter som fremdeles ligger i bunnen av en skuff, før hun skrev historien som i 2006 ble utgitt ved navnet ”Tilbake til Riverton”. Samtidig gikk hun ut fra Universitetet i Queensland med First class honours i Engelsk litteratur hvorpå hun mottok et stipend for å sluttføre hennes Master grad fokusert på tragedie i Viktoriansk litteratur. Hun gjør pr i dag (iht. Kilder) sin doktor avhandling hvor hun forsker på samtids romaner som sammenfatter elementer av gotisk og mystisk fantasi.

Kate Morton sine bøker er publisert i 38 land. ”Tilbake til Riverton” (2006) har vunnet mange priser. Hennes andre bok ”Den Glemte Hagen” kom ut i 2008 også den ble godt premiert. Den tredje boken ”The Distant Hours” kom ut i 2010 ble raskt en best selger. Kate Morton fortsetter å skrive bøker som hun kan forsvinne inn i. En dag drømmer!

Kate Morton er gift med Davin, en jazz musiker og kompositør og de har to sønner. De bor i Paddington en forstad til Brisbane, Australia.

The Distant Hours utkommer på norsk i mai under tittelen ”En Svunnen tid”. Årstallene på bøker er utgivelser på originalspråket.

Kilder: http://www.katemorton.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Kate_Morton

4 kommentarer:

  1. Hm. Jeg får prøve å lese litt av henne - jeg forstår det sånn at jeg har noe å glede meg til?

    SvarSlett
  2. Janke: Det er jo alltid slik at en har forskjellig smak men jeg er begestret for Kate Morton og vil anbefale henne. Eventyr for voksne :) Hvis du leser noe av henne, vil jeg gjerne høre hva du synes.

    SvarSlett
  3. Jeg leser den glemte hagen nå. Fantastisk bok. Perfekt. Det vil si jeg hører den på lydbok på norsk, veldig bra opplest av Ryg.Men er litt usikker på om jeg vil lese flere av henne. Kanskje det holder med et stort eventyr? Jeg får se etterhvert.

    SvarSlett
  4. Hei Honolulu. Det er mange spennde bøker der ute i verden men jeg har nå en liten forkjærlighet for Kate Morton. Jeg må nok innrømme at jeg ikke hadde hatt lyst til å lese alle hennes bøker etter hverandre men med passe mellomrom gleder de meg.

    SvarSlett