tirsdag 18. mai 2010

7-8 ting om meg selv

Nå skal jeg altså skive 7 eller 8 ting om meg selv.
Dette kommer av at Beatelill (Beate blogger om bøker) gav meg en pris pga hun likte bloggen min og det ble den perfekte start på dagen– med skryt.
Dette er begrunnelsen: ” Her er jeg titt og ofte innom. Hun skriver bra og har med spennende bøker. I tillegg er designet og oppsettet på bloggen en fryd for øyet. Strukturert og flott!”

Det er utrolig koselig å få skryt av andre bloggere. Da vet en at det en skriver ikke bare er for en selv men at andre også setter pris på at en skriver. Så tusen hjertelig takk :)

Jeg kommer til å bryte denne ”pris- kjeden” nå og det kan man mene hva en vil om men jeg er åpen for alle kommentarer og meninger. SÅ jeg vil gjerne gi en pris til alle på blogglisten min i høyre kolonne fordi; Jeg leser dem og liker dem godt, de inspirerer meg masse og gir meg gode ideer til nye bøker å lese. Jeg vil også si her at jeg gleder meg til å finne nye bokblogger i fremtiden. Så går du med en blogger i magen er det bare å kaste seg ut i det. Ikke vær redd for å feile eller å være ”politisk” korrekt. Bare vær deg selv!

Så skal jeg skrive 7-8 ting om meg selv fordi jeg er for å dele litt personlig informasjon, og jeg har glede av å lese om andre. Da føler jeg at jeg blir bedre kjent med personen bak bloggene jeg leser. Så da er det vel på tide at jeg deler litt om meg selv.

1. Jeg hatet å lese bøker da jeg gikk på grunnskolen og gymnaset. Det jeg har oppdaget i etterkant er at dette bunnet ut i at jeg hater (ja rett og slett h- ordet) å lese under press og at det er en MÅ faktor involvert. Det var kun EN bok som fenget meg av MÅ bøkene og det var Sigrid Undset sin roman Kristin Lavransdatter – Kransen. Dere kan tenke dere hvilken åpenbaring, ja faktisk en åpenbaring når jeg selv kunne velge hva, hvor og hvem. Da fant jeg raskt ut at jeg elsker bøker. Noe for skolevesenet å ta innover seg?

2. Jeg er utdannet Siviløkonom, er fortiden et resultat av finanskrisen og har tenkt en stund på hva jeg vil bli når jeg blir stor. Noe kreativt kanskje eller bare å være kreativ i hobby- form? Hadde jeg startet på utdannelsen min i dag ville jeg nok valgt meg en annen utdannelse enn det jeg gjorde. Noe innen litteratur… Se svar 1 igjen for grunnen til at det kanskje ble slik det ble.

3. Jeg har alltid hatt en god porsjon fantasi, har alltid dagdrømt som mange kaller det. Laget mine egne historier i hodet. Jeg har tenkt mange ganger på å skrive ned disse historiene men jeg har prøvd og det er ufattelig vanskelig. Kanskje ett skrivekurs hadde gjort susen, lære noen ”triks”? Kom gjerne med noen forslag?

4. Jeg elsker Shopaholic bøkene til Sophie Kinsella. Det er helt klart ikke ”politisk” korrekt å like dem når en skrive om bøker men det bryr jeg meg svært lite om. Jeg synes de er et frisk pust i hverdagen, de er utrolig morsomme og jeg er ikke i tvil om at slike personer som Becky (hovedperson i bøkene) faktisk finnes der ute. Det verste var at jeg noen ganger tenkte; kan jeg også gjøre slik med kredittkort og redde meg ut av det? Ok, jeg landet ganske raskt ned på bakken igjen ;).

5. Dette er meg



6. Jeg har ingen spesielle sjangre jeg liker bedre enn andre. Jeg leser etter lysten. Det skal allikevel sies at det går gjerne i en sjanger i lange perioder før jeg bytter.

7. Jeg leser sjelden Norske forfattere. Noe jeg har tenkt å gjøre noe med (en gang). Siden bokhyllen min har en tendens til å fylle seg opp med forhåpentlige godbiter ser jeg ikke helt når dette vil bli.

8. Jeg irriteres av at man deler opp bøker i kategorier som for eksempel kiosk litteratur og det skal dermed bety at det er dårlig litteratur. At det ikke spiller noen rolle om det er bestselgere. Norske forfattere som selger bøker i hopetall og får ikke den oppmerksomhet som de burde. Dette synes jeg er en skam. Du kan skrive verdens dypeste bok med verdens vakreste språk men hvis et fåtall leser den, hva er poenget med å formidle en historie (joda de har sikkert en fiffig grunn)? Når en norsk forfatter har opplag på over 1 million bøker, hvorfor blir ikke forfatteren anerkjent i litteratur kretser?


JEG VIL OPPFORDRE ANDRE BOK BLOGGERE TIL Å SKRIVE 7 -8 TING OM SEG SELV, SLIK AT JEG/VI BLIR BEDRE KJENT MED PERSONEN BAK BLOGGEN.

9 kommentarer:

  1. Jeg synes det er veldig kjekt å få vite litt om andre bokbloggere, og ikke minst, hvordan dere ser ut;)

    SvarSlett
  2. Hei Lena:) En leser jo hva en mener og tror om bøker men det blir mer personlig når jeg/vi skriver litt om oss selv. Så da måtte jeg bare hive meg på bølgen.

    SvarSlett
  3. Bra! Kjekt å lese litt om personen bak leseløven :)

    SvarSlett
  4. Flott blogg du har!

    Enig at bloggene blir mer personlig om en gir litt av seg selv. Det er alltid interessant å lese andres bokanmeldelser.

    SvarSlett
  5. Dette var et kjempefint innegg, og veldig koselig å se bilde av deg :) Jeg kjenner meg forresten igjen i mye av det du skriver. Jeg tok også en utdannelse som jeg ikke har lyst til å jobbe videre i, og ellers kjenner jeg meg veldig godt igjen i dine punkt 3, 6 og 8 :)

    SvarSlett
  6. Heisan kompis!
    Så festlig - nå synes jeg kjenner deg mye bedre.. HIHIHIHI::....
    Så enig så enig med siste punktet. Ordet KIOSKLITTERATUR skulle strykes fra det norske språket!
    Er nettopp ferdig med Aldri alene'n din - likte den veldig godt - men satt vel god viljen til siden du ikke var så overbegeistret. Da var jeg jo forberedt!
    Klemmis

    SvarSlett