torsdag 18. oktober 2012

Karina Hollekim. Anmeldelse av Den vidunderlige følelsen av frykt.

Tittel: Den vidunderlige følelsen av frykt
Forfatter: Karina Hollekim og Odd Harald Hauge
Forlag: Gyldendal, 2011
ISBN: ISBN/EAN: 9788205400771
Sider: 208





 
HANDLINGEN I DEN VIDUDERLIGE FØLELSEN AV FRYKT:

Dette er biografien om Karina Hollekim, basehopper og skikjører.
Karina er ei jente som stadig søker nye utfordringer og skyver frykten til side.
I sin søken kommer også mange skader og hun bevitner på nærhold andre som omkommer i den samme sporten hun er utøver av men hun gir aldri opp, hun skyver frykten og tanken på døden vekk, hun skal ut og opp.

Hun er en verdens ledende jente innen basehopp, Karina gjør som gutta og føler seg som en av gutta. Sponset av blant annet verdens største sponsorfirma -energidrikken Red Bull, føler hun at hun må prestere og må skyve grensene lengre og lengre.

Men det er ikke dette som endrer livet hennes totalt.
I 2006 deltar hun i ett "vanlig" arrangement hvor hun og flere fallskjermhoppere skal underholde. Hun hopper ut av flyet og de skal lande over ett vann. Liten risiko.

Fallskjermen har snurr på linene og Karina klarer ikke å få rette dem opp. Hun skjønner at dette kommer til å gå galt. Skjermen og Karina spinner rundt noen ganger før hun lander med beina først i en stein i 100 km/t.

Dette resulterer i 21 åpne brudd i høyre ben og hun mister rundt 3 liter blod. Menneskekroppen har ca 5 liter blod.

Etter flere år med rehabilitering, ett tjuetalls operasjoner og en pågående stahet fra både hennes far og hun selv,  kommer hun seg på beina igjen. Hun kan gå og hun kjører på ski igjen.

Nå lever Karina ett aktivt liv igjen og holder motivasjonsforedrag rundt om i verden.

HVA JEG MENER:

Karina Hollekim er født i 1976. Dette er tidlig i livet for å skrive en biografi.
Men når en ikke lever ett "normalt" liv og opplever det å få beskjeden du kan aldri gå igjen men gjør det - Da kan en skrive biografi i en alder av 33 år.

Jeg hadde hørt litt om Karina tidligere og også sett henne på programmet "Oppdrag Sognefjorden" men mer kjente jeg ikke til henne, helt til en kollega av meg kom med boken og sa at denne må du lese.

Jeg er egentlig ikke så opptatt av å lese biografier men her ble interessen vekket i meg.
I og med at jeg selv er en person som liker utfordringer, natur og doser av adrenalin, dog ikke i samme slag og omfang som Karina, fanget boken meg veldig. Jeg blir inspirert av denne jenta som bare gir jernet. Hun tør å satse og lar ingenting stoppe seg - for ett pågangsmot. Bare det å aldri la skader og smerter stoppe deg (selv om det blir en vane) og bygge deg opp gang på gang sier ikke reint lite om en person.

Er Karina Hollekim er stein gal? - Absolutt! men hvorfor ikke... Jeg er i alle fall inspirert og imponert!

Anbefaler boken på det sterkeste.

PST! Vil ikke anbefale den som nattbordslektyre, noe jeg prøvde noen ganger men jeg ble så giret at jeg ikke fikk sove før langt på natt. Den er virkelig godt skrevet.
Så hvis du har litt "maur" i blodet, les den på dagtid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar